Yarah vluchtte uit Syrië maar haar vreugde bleef

Onlangs trad Yarah toe tot het Warm Heart-team in de Libanese Bekaa Vallei. Haar persoonlijke verhaal is een tragedie vanwege de ISIS-misstanden, maar toch blijft ze positief en optimistisch.

In een omgebouwde vrachtwagen wordt in de Bekaa Vallei in Libanon op meerdere plaatsen lesgegeven. De organisatie Warm Heart verzorgt onderwijs en Bijbelse vertellingen aan deze kinderen, waarvan 99,5% moslim is. Jaarlijks zijn er meer dan 2.000 kinderen die de onderwijs-vrachtwagen bezoeken en christelijk onderwijs ontvangen. Onlangs trad Yarah toe tot het Warm Heart-team.

Yarah* ontvluchtte haar geboorteland en verloor twee zussen in de Syrische oorlog met ISIS. De ene werd door een sluipschutter neergeschoten en de andere kwam om bij een explosie. Haar man, Rhemmy* werd bij een controlepost van het leger gearresteerd, geslagen, gemarteld en ondervraagd. Toen bleek dat hij geen banden had met de strijdende groepen, lieten ze hem gaan. Dit was voor het echtpaar de druppel. Ze besloten onmiddellijk uit Syrië te vluchtten en werden illegaal via moeilijke bergpaden tussen Libanon en Syrië de grens over gesmokkeld.

“Haar enthousiasme en vreugde vielen op en ze wilde graag onderdeel zijn van het Warm Heart-team.”

We ontmoetten Yarah in een van de vluchtelingenkampen in de Bekaa-vallei, waar we de onderwijs-vrachtwagen parkeerde. Haar enthousiasme en vreugde vielen op en ze wilde graag onderdeel zijn van het Warm Heart-team. We nodigden haar uit voor een sollicitatiegesprek en ze voldeed aan onze eisen en toonde serieuze toewijding. Yarah werd aangenomen en sindsdien leerde ze vreemde talen om studenten te kunnen onderwijzen en schreef zich in voor een EHBO-cursus. Met haar persoonlijke ontwikkelingen kreeg ze ook extra verantwoordelijkheden in het project.

Deze carrièrekans hielp haar en ze is momenteel vluchtelingen-coördinator. Ze verhuisde van een vluchtelingentent naar een leegstaand appartement. Door de werkzaamheden kwam ze in aanraking met het christelijk geloof. Ze merkte dat de christencollega’s Christus’ liefde weerspiegelen. Ze hoorde waarom we juist aan de ‘verstoten kinderen’ onderwijs bieden en hoorde zelf ook de Bijbelverhalen die haar diep raakten.

Ze las meer in haar Bijbel en is gaan geloven dat alleen de Heere Jezus Christus haar persoonlijke redder kan zijn. Als Yarah zelf Bijbels onderwijs ontvangt of een cursus volgt doet ze haar hijab-sluier af. De vrijheid om zonder beperkingen samen met andere christenen te zijn en Zijn Woord te openen, doen haar goed. Ondanks het verdriet en het gemis van familie is ze vol vreugde. Die vreugde straalt uit naar het team en naar de duizenden kinderen die les krijgen in de vrachtwagen.

Adopteer dit project. Het vrachtwagen-school kost zo’n €1650 per maand. Neem contact op met bureaumanager Jan Vreeken.

* Gefingeerde naam in verband met zijn veiligheid.